Farní rady - seznam

Ekonomická rada farnosti (ERF)

Zápisy ke stažení

Ekonomická rada farnosti je pomocný a poradní orgán faráře, který se podílí na hospodaření s majetkem farnosti s péčí řádného hospodáře. 

  • Stanovy Ekonomické rady farnosti královéhradecké diecéze

    I.
    Základní ustanovení

    1. Ekonomická rada farnosti dle kán. 537 CIC (dále jen ERF) je pomocný a poradní a orgán faráře, administrátora, nebo moderátora společné duchovní správy podle kán. 517 § 1 Kodexu kanonického práva (dále jen faráře), který pomáhá faráři ve správě majetku farnosti s péčí dobrého hospodáře.
    2. Při správě majetku dbá ekonomická rada farnosti předpisů Kodexu kanonického práva a příslušných zákonů a státních předpisů České republiky.

    II.
    Úkoly ekonomické rady

    1. Úkolem ERF je napomáhat k tomu, aby majetek farnosti byl spravován šetrně, obezřetně a spolehlivě. Jmenovitě se ERF stará o zdroje příjmů a zajištění potřeb farnosti.
    2. Zdroje příjmů:
      1. sbírky při bohoslužbách i mimo ně;
      2. sponzorské dary právnických i fyzických osob;
      3. pronájmy;
      4. podnikání;
      5. příspěvky obecních a městských úřadů;
      6. dary ze zahraničí;
      7. příspěvky z biskupství;
      8. státní příspěvek;
      9. prodej;
      10. dědictví;
      11. odkazy;
    3. Ekonomická rada dbá o to, aby účelové dary byly použity pouze na účely, pro které byly poskytnuty (kán. 1267, § 3). Nebyl-li dar výslovně určen, lze jej použít ve prospěch potřeb farnosti.
    4. Ekonomická rada navrhuje a pomáhá při vypracování žádostí o příspěvky z fondu biskupství podle zásad stanovených biskupem a rovněž vypracovává zdůvodnění pro žádosti o udělení případného státního příspěvku.
    5. ERF posuzuje důvody výdajů na potřeby farnosti, kterými zejména jsou:
      1. zabezpečení běžné pastorační činnosti farnosti (pořizování, provoz a údržba aut, cestovné, poštovné, telefonní a další nutné poplatky, náklady na topení a elektrický proud v místnostech pro pastorační činnost).
      2. údržba farních objektů, pronájmy a návrhy na prodej či koupi nemovitostí, schválení novostavby
      3. plánování, zřizování a údržba služebních bytů a vybavení služebních místností
      4. pojištění budov
      5. obstarávání a údržba vnitřního zařízení kostelů a zajištění běžných potřeb pro bohoslužby a jejich důstojné uspořádání
      6. odměňování zaměstnanců farnosti
      7. prostředky pro rozvoj pastorační činnosti (misie, práce s dětmi a mládeží, vzdělávání dospělých, péče o staré a nemocné, kurzy, školení apod.)
    6. Ekonomická rada kontroluje:
      1. vedení inventárního seznamu movitých věcí
      2. zpracování inventarizace dle směrnic biskupství
      3. hospodaření s financemi
      4. realizaci schváleného finančního rozpočtu
      5. provádění sbírek vyhlášených biskupstvím, včasné odeslání jejich výtěžku a příspěvků do fondu biskupství
    7. Ekonomická rada má právo:
      1. mít zevrubný přehled o movitém a nemovitém majetku příslušné farnosti
      2. mít přehled o hospodaření s majetkem farnosti
      3. mít přehled o finanční situaci farnosti
      4. nahlížet do deníků a běžných účtů farnosti
      5. znát výsledky hospodaření podle pololetních a ročních účetních výkazů

    III.
    Finanční rozpočet

    1. Základem hospodaření farnosti je schválený roční rozpočet.
      Pro každé účetní období (tj. kalendářní rok) jej vypracuje hospodář farnosti ve spolupráci s ekonomickou radou.
    2. Cílem finančního rozpočtu je, aby svěřené materiální hodnoty zůstaly zachovány, byly řádně spravovány a byl v maximální míře zajištěn jejich rozvoj a tím i materiálně zajištěna pastorační činnost farnosti i biskupství (vyhlášené sbírky a povinné odvody).
    3. Finanční rozpočet nesmí být schodkový a musí vycházet ze zásad úsporného hospodaření. Při tvorbě finančního rozpočtu musí ekonomická rada farnosti úzce spolupracovat s pastorační radou farnosti.
    4. O vydáních a příjmech účetního období hospodář sestaví roční vyúčtování (roční uzávěrku) v termínu, který určuje ekonom biskupství podle předpisů biskupství.
    5. Ekonomická rada informuje po ukončení roku vhodným způsobem farní shromáždění o výsledcích hospodaření.

    IV.
    Složení ekonomické rady farnosti

    1. Ekonomickou radu farnosti tvoří:
      1. předseda – farář
      2. jeden člen pastorační rady farnosti, kterého pastorační rada zvolí ze svých členů; pokud není ve farnosti pastorační rada, zvolí jednoho zástupce celá farnost
      3. 2 – 4 členové jmenovaní farářem podle jeho osobního uvážení, kteří mají zkušenosti v oblasti ekonomie a práva a jsou zcela bezúhonní
    2. Předsedou ekonomické rady je vždy farář.
    3. Mandát členů trvá 2 roky. Členové vykonávají svou funkci bezplatně.
    4. Členové ekonomické rady nemohou být příbuzní faráře (srov. kán. 492 § 3), ani členové jeho domácnosti.

    V.
    Ustavení ekonomické rady farnosti

    1. Před termínem konání ustavujícího zasedání ekonomické rady jsou její členové představeni farnosti a uvedeni do funkce předsedou ekonomické rady před shromážděným farním společenstvím složením tohoto slibu:
      „Chcete svědomitě plnit své poslání v ekonomické radě naší farnosti a podílet se na hospodaření s církevním majetkem naší farnosti s péčí dobrého hospodáře?“
      Jednotliví členové ekonomické rady podají předsedovi ruku se slovy:
      „Ano, to slibuji. Kéž mi Bůh pomáhá!“
      Současně předseda ekonomické rady předá členům ERF jím podepsané dekrety o ustanovení za členy ERF.
    2. Tam, kde není možné z personálních důvodů vlastní ekonomickou radu ustavit v každé farnosti, ustaví se jedna ERF pro celý jedním farářem spravovaný obvod nebo jeho část. V tomto případě leží na faráři i ERF velká odpovědnost, aby jednotlivé farnosti nebyly ve svých potřebách kráceny na úkor jiných. Přitom dbají, aby finančně slabé nebo nesoběstačné farnosti byly silnějšími podporovány na základě principu solidarity, resp. křesťanské lásky.
    3. Datum ustavení ERF se jmenným seznamem členů oznámí předseda ERF do jednoho měsíce farnosti, příslušnému vikáři a generálnímu vikáři.

    VI.
    Povinnosti předsedy a členů ekonomické rady farnosti

    1. Předseda je zodpovědný za činnost ERF a za plnění všech úkolů uvedených v bodech II. 1. až II. 7.
    2. Předseda organizuje zasedání a řídí je. V případě nepřítomnosti se může nechat zastoupit některým z členů ERF. Bez předsedy nebo jeho zástupce nesmí ERF zasedat.
    3. Usnesení ERF bez schválení předsedou jsou podle kán. 532 neplatná.
    4. Členové ERF mají povinnost mlčenlivosti, kromě záležitostí, které jsou platným usnesením uznány za zveřejnitelné. Závazek mlčenlivosti zůstává v platnosti i po skončení členství v ERF.

    VII.
    Způsob práce

    1. ERF zasedá nejméně čtyřikrát ročně. Předseda ji svolá písemně nejméně týden předem a uvede předběžný program jednání.
    2. Mimořádné zasedání ERF může být svoláno z rozhodnutí předsedy nebo na požádání dvou z jejích členů, rovněž písemně týden předem.
    3. Mimořádně může být zasedání svoláno ústně a lhůta pro oznámení může být zkrácena až na jeden den.
    4. Hlasovací právo má každý člen ERF.
    5. Je-li sporné, jaký názor má většina, dá předsedající hlasovat.
    6. ERF je schopná vyjádřit svůj názor, je-li přítomna nadpoloviční většina členů ERF.
    7. Žádá-li většina přítomných tajné hlasování, je třeba to respektovat.
    8. O výsledku hlasování rozhoduje prostá většina usnášeníschopných členů ERF.
    9. V případě rovnosti hlasů rozhoduje předseda.
    10. Je-li ERF neschopná vyjádřit svůj názor pro nepřítomnost nadpoloviční většiny členů ERF, musí se pozvat na další zasedání se stejnými body jednání. Poté bez ohledu na počet zúčastněných je ERF schopná vyjádřit svůj názor. Toto se však musí v druhé pozvánce zdůraznit.
    11. Člen ERF se nemůže zúčastnit hlasování, týká-li se usnesení jeho samotného, manžela, manželky, nebo příbuzných, nebo jím zastoupených nebo zplnomocněných osob, kterým by z tohoto usnesení vznikl užitek nebo škoda. Jestliže tyto předpoklady existují, hlasuje ERF bez účasti člena, kterého se to týká. Jestliže by hlasoval, je takové hlasování neplatné.
    12. Zasedání ERF jsou neveřejná. Usnesení ze zasedání se mohou zveřejnit na základě rozhodnutí ERF při zachování bodu VI. 4.
    13. ERF může přizvat k jednání i jiné osoby, jedná-li se o poradce nebo pozorovatele.

    VIII.
    Zápis ze zasedání

    1. O zasedání se sepíše zápis, který obsahuje:
      1. datum a místo zasedání
      2. jména přítomných, nepřítomných, omluvených i přizvaných
      3. program zasedání a přijatá usnesení
    2. Předsedající určí člena ERF, který zápis sepíše. Přítomní členové zápis podepíší a v případě nepřítomnosti předsedy mu jej předloží (viz bod VI. 2).
    3. Zápisy se archivují.
    4. V případě rozdílného stanoviska členů ERF a faráře, předloží předseda ERF celou záležitost příslušnému vikáři. V případě, že farář je vikářem, generálnímu vikáři.

    IX.
    Zánik členství v ekonomické radě

    1. Předsedovi ERF zaniká členství ztrátou církevního úřadu, resp. ztrátou pověření a smrtí.
    2. Při uprázdnění úřadu faráře mandát ostatních členů ERF trvá.
    3. Nový farář svolá ERF nejpozději do jednoho měsíce od převzetí úřadu.
    4. Členům ERF zaniká členství:
      1. ukončením mandátu (po dvou letech podle bodu IV. 3. těchto stanov)
      2. písemným odvoláním ze strany faráře
      3. přijatou rezignací
    5. Rezignace na členství v ERF se podává písemně předsedovi ERF.
    6. Farář může odvolat členy ERF z těchto důvodů:
      1. když způsob jejich jednání přináší hospodaření s církevním majetkem škodu nebo vnáší do církevního společenství zmatek
      2. při ztrátě dobré pověsti ve farnosti
      3. při neomluvené účasti na třech po sobě jdoucích zasedáních
    7. ERF jako celek i její jednotliví členové mohou být odvoláni před skončením svého mandátu biskupem.

    X.
    Vztah mezi ekonomickou radou farnosti a pastorační radou farnosti

    1. ERF a pastorační rada mají na základě Kodexu kanonického práva a platných stanov schválených biskupem svoje vlastní úkoly. V zájmu farnosti je bezpodmínečně nutné, aby oba orgány dobře spolupracovaly.
    2. Za dobrou spolupráci obou orgánů zodpovídá (především) člen pastorační rady farnosti zvolený do ERF podle ustanovení bodu IV. 1.b).
    3. Před významným rozhodnutím ERF je nutné vyslechnou pastorační radu farnosti. K žádostem o finanční příspěvky od biskupství nebo státní příspěvek připojí předseda ERF k usnesení ERF i vyjádření pastorační rady farnosti. Rovněž k posudku ERF o pronájmu či odprodeji fary nebo kostela a povolení novostavby se připojí vyjádření pastorační rady.

    XI.
    Nadřízený kontrolní orgán

    1. Právo kontrolovat činnost ERF má biskup, generální vikář, ekonom biskupství a vizitátor farnosti.

    XII.
    Závěrečná ustanovení

    1. Tyto stanovy nabývají platnosti dnem schválení diecézním biskupem.
    2. Ke dni 31. 12. 1999 končí funkce členů dosavadních farních ekonomických rad nebo orgánů, které je nahrazovaly.

    V Hradci Králové, dne 15. 11. 1999
    NE: 1763/99

                        kancléř                       L. S.                        biskup


    Poznámky:

    Základem dobrého hospodaření samostatné hospodářské jednotky (farnosti) je: účetní, hospodář, ekonom, správce.

    1. Účetní: náplň práce
      • provádí veškeré účetní práce a vyhotovuje účetní výkazy
      • zjišťuje případnou daňovou povinnost a dává příkazy k její úhradě
      • zajišťuje úhradu faktur, provádí odsouhlasení úhrad faktur s výpisy z bankovního účtu
      • vede evidenci hmotného i nehmotného investičního majetku a drobného majetku, včetně pořízení, přesunu a likvidace
      • zabezpečuje kontrolu v rozsahu své působnosti
      • odpovídá za řádné uspořádání a ukládání písemností účetní evidence za celé období činnosti v souladu s právní normou o archivaci účetních dokladů, odpovídá za evidenci hospodaření
      • odpovídá za vedení pokladní služby, kterou zároveň zajišťuje.
    2. Hospodář: náplň práce
      • vypracovává návrhy ročních finančních rozpočtů, překládá je k projednání ERF a sleduje plnění schválených finančních rozpočtů v příslušném období
      • vypracovává návrhy vnitřních předpisů, které se týkají ekonomické a finanční činnosti a to v souladu s platnými zákony, pokud nejsou řešeny ekonomickým oddělením diecéze (vnitřními předpisy jsou instrukce, zásady a postupy pro hospodaření, např. jak postupovat při uzavírání nájemních a jiných smluv, jak nejhospodárněji využívat elektrickou energii, jak postupovat při výběru dodavatelů pro stavební a údržbářskou činnost.
      • v souladu s potřebami a platnými zákony stanovuje termíny provádění inventarizací a jejich rozsah, vypracovává příkazy a koordinuje jejich provádění.
      • výsledky inventarizací vyhodnocuje, předkládá ke schválení a účetně je vypořádává hlavně při hospodářské činnosti (podnikání)
      • informuje ERF o výsledcích hospodaření s finančními prostředky a o průběžném naplňování schváleného finančního rozpočtu
      • navrhuje opatření k zajištění finanční rovnováhy a k naplnění a rozvoji finančních zdrojů.
    3. Ekonom: náplň práce
      • vypracovává koncepci hospodaření farnosti, tj. kde vzít peníze a jak je co nejefektivněji využít, např. zda peníze uložit, investovat či sdružit prostředky, co pronajmout, co opravit, co prodat,
      • "ekonomem" je celá ERF.
    4. Správce (farář)
      je nadřízeným účetního, hospodáře i ekonoma.
      Základem dobrého hospodaření je dobrý ekonom.
      Funkce účetního a hospodáře může být spojena.

Členové ERF byli a vybrání a následně jmenováni duchovním správcem P. Zdeňkem Novákem dne 25. února 2024. Funkční období ERF je čtyři roky.

Předsedou ERF je farář P. Zdeněk Novák, Marie Koubová byla do ERF zvolena členy PRF.

 

Jméno
Jiří Hes
Vlasta Horáková
Marie Koubová
Josef Michálek
R. D. Zdeněk Novák
Ondřej Šimon

Pastorační rada farnosti (PRF)

Zápisy ke stažení

Pastorační rada farnosti je poradním a pracovním orgánem faráře podle kán. 517 par. 1 Kodexu kanonického práva.

PRF spolupracuje s farářem při vytváření farní obce tak, aby byla živým společenstvím věřících podle slov: „Obec věřících měla jedno srdce a jednu duši“ (Sk. 4,32).

Úkolem PRF je spolu s farářem posuzovat otázky týkající se farnosti, radit se o nich, nalézat možnosti řešení, usnášet se na opatřeních, poskytovat součinnost při jejich realizaci nebo je přímo realizovat. Na základě znalosti situace farnosti se podílet na vytváření pastoračního programu.

- ze stanov pastorační rady -

  • Stanovy Pastorační rady farnosti královéhradecké diecéze

    I.

    Základní ustanovení

    Pastorační rada (dále jen PR) je poradním a pracovním orgánem faráře, administrátora, nebo moderátora společné duchovní správy podle kán. 517  § 1 Kodexu kanonického práva (dále jen faráře).

    1. PR spolupracuje s farářem při vytváření farní obce tak, aby byla živým společenstvím věřících podle slov: „Obec věřících měla jedno srdce a jednu duši“ (Sk 4,32). Pro plodnou činnost PR je společná modlitba a vzájemná důvěra mezi všemi zúčastněnými základním předpokladem. Připravenost ke spolupráci, k vzájemnému naslouchání a porozumění je nezbytná.
    2. Na základě povinnosti všech věřících podílet se na učitelském, pastýřském a kněžském úřadě (všeobecné kněžství) nese pastorační rada spoluodpovědnost za šíření poselství spásy a proměnu pozemského řádu duchem evangelia podle Kristova příkazu: „Budete mi svědky“ (Sk 1,8) – viz kánon 225, § 1 a 2 Kodexu kanonického práva. Aby mohli plnit své úkoly, snaží se všichni členové PR spolu se svými pastýři o svou duchovní formaci, další náboženské vzdělávání a o celkový rozvoj vlastní osobnosti.
    3. Úkolem PR je spolu s farářem posuzovat otázky týkající se farnosti, radit se o nich, nalézat možnosti řešení, usnášet se na opatřeních, poskytovat součinnost při jejich realizaci nebo je přímo realizovat. Na základě znalosti situace farnosti se podílet na vytváření pastoračního programu.
    4. K úkolům PR zvláště náleží:
      1. probouzet a prohlubovat vědomí spoluodpovědnosti za farní společenství a oživovat spolupráci jeho členů;
      2. získávat a připravovat členy farního společenství pro službu předávání víry a jejího prohlubování;
      3. přinášet podněty a návrhy pro přípravu a slavení bohoslužeb a pro živou účast celého farního společenství na liturgii;
      4. podporovat službu v charitativní a sociální oblasti a spolupracovat s místní charitou;
      5. vidět zvláštní životní situaci různých skupin farního společenství a hledat účinnou pastorační a charitativní pomoc v jejich potřebách;
      6. sledovat a promýšlet společenský a politický vývoj s jeho problémy, přinášet vhodné návrhy k jejich řešení, přijímat odpovídající opatření a provádět je;
      7. koordinovat vzdělávací činnost ve farnosti, případně ji i provádět;
      8. zastupovat zájmy a potřeby katolíků, křesťanů, případně i ostatních spoluobčanů na veřejnosti;
      9. probouzet a posilovat odpovědnost farního společenství za misie, za mír a rozvoj pozitivních hodnot ve světě;
      10. hledat a budovat ekumenickou spolupráci zejména v pastorační a charitativní činnosti;
      11. podporovat katolická církevní sdružení a zařízení i volné iniciativy při respektování jejich samostatnosti; v dialogu s nimi i s ostatními skupinami ve farnosti koordinovat jejich úkoly a služby;
      12. hledat přístup k těm, kteří jsou vzdáleni životu farního společenství;
      13. pravidelně informovat farní společenství písemně i ústně o práci a problémech ve farnosti;
      14. společnými úkoly a akcemi posilovat vědomí společenství;
      15. v návaznosti na pastorační program diecéze určit pořadí úkolů ve farnosti, jež je třeba plnit;
      16. spolupracovat při provádění lidových misií, při duchovních obnovách, při plánování a organizování bohoslužeb, při vydávání farních tiskovin, v péči o farní knihovnu, vývěsku, farní kroniku, apod.
    5. Pastorační rada má právo:
      1. sdělit biskupovi svůj názor, má-li dojít k obsazení uprázdněné farnosti nebo k jiným personálním změnám, které se týkají duchovních působících ve farnosti. Právo biskupa rozhodnout o personálních změnách dle svého uvážení tím není dotčeno;
      2. být včas informována o vzniku a zániku společenství a organizací ve farnosti;
      3. vyjádřit svůj názor při změnách organizace duchovní správy ve farnosti, případně hranic farnosti, při výběru pomocníků k podávání eucharistie, při výběru lektorů, akolytů a katechetů, při plánování lidové misie či duchovní obnovy farnosti;
      4. podílet se na přípravě důležitých pastoračních kroků, na řešení důležitých otázek, týkajících se života farnosti, např. uspořádání církevních slavností a zvláštních slavnostních bohoslužeb (poutí, procesí, prosebných dnů,…) a na stanovení pořádku bohoslužeb.

    II.

    Složení pastorační rady

    1. Pastorační radu tvoří:
      1. farář;
      2. ostatní duchovní trvale činní ve farnosti na základě pověření biskupem (kněží, jáhnové), případně laik pověřený biskupem k účasti na pastorační péči o farnost podle kánonu 517, § 2 Kodexu kanonického práva;
      3. po jednom delegátu z řeholních společenství, církevních sdružení (např. Charity), uznaných hnutí a jiných církevních zařízení (např. škol), případně z farností spravovaných excurrendo, které nemají vlastní pastorační radu;
      4. 2 – 6 členů zvolených farním společenstvím (počet určí farář po dohodě s volební komisí);
      5. 2 – 6 členů kdykoliv jmenovaných farářem podle jeho uvážení (tento počet nesmí převýšit počet volených členů);
    2. Předsedou pastorační rady je vždy farář podle kánonu 519 a 536 Kodexu kanonického práva.

    III.

    Volby do pastorační rady

    1. Pastorační rada se ustavuje na dobu 4 let, v případě prvního ustavení na 2 roky.
    2. Volební právo:
      1. právo volit má každý katolík starší 18 let, příslušející do farnosti;
      2. právo být zvolen má každý katolík starší 18 let, který má právo volit, a který je ochoten a schopen plnit úkoly pastorační rady;
    3. Volební řád:
      1. farář jmenuje tříčlennou volební komisi a požádá jednotlivé instituce ve farnosti o jmenování delegátů do PR (viz II/1, písm. c);
      2. kandidáty může navrhnout každý člen farnosti, který má právo volit. Písemné návrhy přijímá farář a volební komise. Společně posoudí, zda navržení kandidáti splňují podmínky pro právo být zvolen a vyžádá si jejich písemný souhlas s kandidaturou;
      3. volební komise určí termín, místo a způsob konání voleb a sestaví kandidátku ze všech navržených kandidátů s vyloučením těch, kteří byli jmenováni do PR jako delegáti (viz II/1, písm. c);
      4. seznam kandidátů, termín a místo konání voleb musí být zveřejněn nejpozději 14 dnů před volbami ohlášením při bohoslužbách a na vývěsce v kostele. Stejným způsobem se zveřejní seznam členů PR delegovaných jednotlivými institucemi;
      5. v případě potřeby zajistí volební komise představení jednotlivých kandidátů voličům;
      6. volební komise do týdne oznámí zvoleným kandidátům výsledky voleb;
      7. volební komise do 14 dnů od data konání voleb oznámí farnímu společenství výsledky voleb.

    IV.

    Ustavení pastorační rady

    1. Do jednoho měsíce po volbách svolá předseda všechny členy PR k ustavujícímu zasedání.
    2. Před termínem konání ustavujícího zasedání jsou členové PR uvedeni do funkce předsedou PR složením tohoto slibu před farním společenstvím: „Chcete svědomitě plnit své poslání v pastorační radě a přispívat k růstu Božího království v naší farnosti?“ Jednotliví členové PR podají předsedovi ruku se slovy: „Ano, to slibuji. Kéž mi Bůh pomáhá!“
    3. Současně předseda PR předá členům PR jím podepsané dekrety o ustanovení za členy PR.
    4. Na ustavujícím zasedání zvolí PR místopředsedu a sekretáře z členů PR.
    5. Každá farnost společné duchovní správy a každá farnost spravovaná excurrendo může mít vlastní PR.
    6. Kde několik farností spravovaných jedním farářem tvoří přirozený celek, je možno ustavit jednu PR pro celý tento obvod.
    7. Ve farnostech spravovaných excurrendo, kde nejsou splněny podmínky bodů 4 a 5, vyšle společenství věřících po dohodě s farářem jednoho delegáta do ustavené PR v sídelním místě dotyčného faráře.
    8. Datum ustavení PR se jmenným seznamem členů a funkcí oznámí předseda do jednoho měsíce farnímu společenství, svému vikáři a generálnímu vikáři diecéze.

    V.

    Způsob práce

    1. Zasedání rady svolává a řídí předseda. Tuto povinnost může přenést na místopředsedu jen pro určitý případ.
    2. Sekretář je odpovědný za korespondenci a zápisy ze zasedání PR a pastoračního výboru (viz VI / 3.).
    3. Pravidelná zasedání PR se konají alespoň 4x do roka. Předseda je svolá písemně nejméně jeden týden předem a uvede program jednání.
    4. Mimořádné zasedání PR může být svoláno z rozhodnutí předsedy nebo na požádání minimálně jedné třetiny členů PR.
    5. Každý člen PR má právo do 14 dnů před zasedáním PR písemně navrhnout, o čem má PR jednat.
    6. Návrh předložený během zasedání bude zařazen na program jednání po schválení nadpoloviční většinou přítomných členů PR.
    7. Hlasovací právo mají všichni členové PR.
      1. je-li sporné, jaký názor má většina, dá předsedající hlasovat;
      2. PR je schopna vyjádřit svůj názor, je-li přítomna nadpoloviční většina členů PR;
      3. žádá-li většina přítomných tajné hlasování, je třeba to respektovat.
    8. Při rovnosti hlasů, nebo nesouhlasí-li předseda s názorem většiny, odkládá se realizace do příštího zasedání, kdy se o věci znovu jedná. Nedojde-li opět k dohodě, je o záležitosti předsedou PR informován diecézní biskup, který o záležitosti rozhodne.
    9. Během každého zasedání se pořizuje zápis, který musí podepsat předseda a zapisovatel. Zápisy se archivují.
    10. Zasedání PR je přístupné veřejnosti. Veřejnost se účastní zasedání pouze jako hosté a nemá právo bez svolení PR do jednání zasahovat. Jsou-li proti účasti veřejnosti oprávněné námitky, rozhodne PR konat zasedání neveřejné. Pak jsou všichni členové PR vázáni mlčenlivostí.
    11. PR informuje věřící o své činnosti běžným způsobem (oznámením na vývěskách v kostele, ohláškami při bohoslužbách, ve farním časopisu). Kromě toho má jednou ročně vydat pastorační zprávu.
    12. Při vizitaci farnosti kontroluje vizitátor také činnost PR a vyslechne její připomínky k pastorační práci ve farnosti. PR se podílí na sestavení vizitační zprávy.

    VI.

    Pastorační výbor

    1. Pastorační výbor je výkonným orgánem, který zajišťuje kontinuitu práce PR mezi jejími jednotlivými zasedáními. Připravuje program zasedání PR, rozhoduje urgentní věci, které nesnesou odkladu, pokud nerozhodne o svolání mimořádného zasedání PR.
    2. PR ustaví pastorační výbor tam, kde to uzná za vhodné a vždy tam, kde počet členů PR je větší než 12 osob.
    3. Složení pastoračního výboru:
      1. předseda PR
      2. místopředseda PR
      3. sekretář PR
      4. 2 další členové PR, které PR zvolila ze svých členů
    4. Pastorační výbor se schází nejméně jednou měsíčně. Svolává jej a jednání řídí předseda PR, resp. místopředseda. O každém zasedání se pořídí zápis ve smyslu bodu V. 2.

    VII.

    Odborné komise

    1. Je-li třeba, může PR jmenovat odborné komise pro speciální úkoly.
    2. Odborné komise jsou za svou činnost odpovědné PR a předkládají jí požadované zprávy ve stanovených lhůtách.

    VIII.

    Farní shromáždění

    1. Farní shromáždění je shromáždění všech členů farnosti. Má posilovat společenství a spoluodpovědnost za její život. Umožňuje všem členům farnosti vyjadřovat se k životu farnosti a k práci PR (viz kán. 212, § 3 CIC).
    2. Farní shromáždění se koná jednou ročně a předsedá mu farář. Farář ho svolává 14 dní předem a ve všech kostelích jemu svěřených oznámí datum, místo a program shromáždění.
    3. Program farního shromáždění vypracuje pastorační výbor a schválí ho pastorační rada.
    4. O jednání farního shromáždění sekretář sepíše zápis, který se po podpisu předsedou a zapisovatelem archivuje.

    IX.

    Zánik členství v pastorační radě

    1. Předsedovi PR a členům podle bodu II. b) zaniká členství v PR ztrátou církevního úřadu, resp. ztrátou pověření a smrtí.
    2. Při uprázdnění úřadu faráře mandát ostatních členů PR trvá. Nový farář svolá PR do jednoho měsíce od převzetí úřadu.
    3. Delegovaným členům (podle bodu II/1/c), voleným členům (podle bodu II/1/d) a jmenovaným členům (podle bodu II/1/e) zaniká členství uplynutím volebního období, rezignací, odstěhováním a smrtí. Rezignace na členství v PR se podává písemně předsedovi PR.
    4. Farář může odvolat výše jmenované členy PR z těchto důvodů:
      1. když způsob jejich jednání přináší farnímu společenství závažnou škodu nebo zmatek;
      2. při ztrátě dobré pověsti u řádných a vážených farníků.
    5. U delegovaných členů (podle bodu II/1/c) zaniká členství v PR též odvoláním ze strany instituce, která ho delegovala.
    6. Ztratí-li mandát volený člen PR, nahradí ho další kandidát, který získal při hlasování největší počet hlasů, mandát přijal, složil slib a obdržel dekret. Při rovnosti hlasů určí PR losem jednoho z nich.
    7. Ztratí-li mandát delegát instituce (podle bodu II/1/c), vyšle tato instituce nového delegáta s mandátem do konce příslušného volebního období.
    8. PR jako celek i její jednotliví členové mohou být odvoláni před skončením svého mandátu diecézním biskupem. Je-li třeba, biskup současně rozhodne o nových volbách.

    X.

    Závěrečná ustanovení

    1. Tyto stanovy nabývají platnosti dnem schválení diecézním biskupem.
    2. Dosavadním pastoračním nebo farním radám se doporučuje, aby se do konce svého volebního období ve své činnosti již řídily těmito schválenými stanovami.
    3. Funkce členů dosavadních pastoračních rad farnosti končí nejpozději ke dni 31. 12. 2001.
    4. Vznik každé nové PR již musí být v souladu s těmito stanovami.
    5. Tyto stanovy se vyhlašují na dobu neurčitou.

    V Hradci Králové, dne 15. 11. 1999

    NE: 1764/99

                        kancléř                       L. S.                        biskup

    Poznámky:

    Pastorační rady mohou a mají být zřizovány jen za tím účelem, aby jejich činnost podporovala a vedla k účinné evangelizaci společnosti, duchovnímu oživení a povznesení farností a tím sloužila k větší slávě Boží.

    Je třeba znát situaci,

    v jaké se farní společenství nachází vzhledem k obci (vesnice, město); počet obyvatel obce; počet těch, kteří se hlásí ke katolické církvi podle posledního sčítání lidu; počet návštěvníků bohoslužeb, věkové složení a věkový průměr; počet dětí na všech školách; počet dětí přihlášených do náboženství; je třeba vytvořit kartotéku všech členů farnosti; vědět o duchovních společenstvích existujících v obci; znát ostatní církve a náboženské společnosti ve farnosti; znát sociální potřeby v obci, především její slabá a citlivá místa.

    Zásada: Znát realitu a nebát se jí!

    Přijmout situaci jako úkol:

    1. konsolidace farnosti: povzbuzovat k živé účasti na všem, co se ve farnosti děje, především vlastním příkladem:

      liturgie (služba lektorů, akolytů, ministrantů, scholy); společenské a rodinné akce příslušníků farního společenství; podporovat diecézní a vikariátní akce; usilovat o zapojení duchovních hnutí, církevních sdružení a jiných církevních zařízení (např. škol, nemocnic) do života farnosti;

    2. zviditelnění farního společenství v obci:

      snažit se o otevřenost vůči těm, kteří jsou daleko od víry; usilovat o ekumenickou spolupráci; hledat možnosti, aby nevěřící přijímali existenci farního společenství kladně; provádět účinnou charitativní službu individuálně i společně a také prostřednictvím charity; spolupracovat s obecními (městskými) úřady, kde je to možné a je to k prospěchu.

    Zásada: Vždy vycházet z daných možností, tzn. nenutit se do nemožností, ale též se nepodceňovat! Všechna opatření provádět s rozvahou!

    Pastorační program je časový sled konkrétních akcí zaměřených na cíle uvedené v části I.

    K volbám do Pastorační rady farnosti:

    • v den voleb dostane každý oprávněný volič, který má zájem volit, volební lístek, na němž označí vybrané kandidáty podle počtu, který má být zvolen. Pokud označí kandidátů více, je jeho hlas neplatný.
    • Sčítání hlasů provede volební komise v den voleb. O provedení voleb sepíše protokol, který obsahuje:
      • datum a místo konání voleb
      • počet odevzdaných platných volebních lístků
      • jmenný seznam kandidátů s počtem odevzdaných hlasů
      • podpisy členů volební komise
    • Členy pastorační rady se stávají ti z kandidátů, kteří prostou většinou odevzdaných hlasů získali nejvíce hlasů a mandát přijali. Při rovnosti hlasů se mandát určí losem.
    • Při dodatečném přijetí nového člena pastorační rady se postupuje analogicky.

Volby do PRF proběhly 11. února 2024 a jmenování rady duchovním správcem P. Zdeňkem Novákem pak dne 25. února 2024. Funkční období PRF je čtyři roky.

Předsedou PRF je farář P. Zdeněk Novák, z níže uvedených členů byli čtyři členové zvolení farníky a tři přímo jmenováni farářem.

Jméno
Marie Koubová
Jiří Kudrna
Václav Mareš
Martin Moravec
Petr Polehla
Marie Reschelová
Petr Řehák